خم میشوم ولی خرد نمی شوم

«تری فاکس» یک ورزشکار کانادایی بود که پس از موفقیتهای متعدد در عرصه ورزش دانشگاهی برای پیوستن به جمع حرفه ایها خود را آماده می کرد.

روزی تری به خاطر پا درد شدید به پزشک مراجعه کرد و متوجه شد که مبتلا به سرطان است. پزشکان چاره ای جز قطع کردن پای اون را نداشتند. او در آن هنگام 21 ساله بود. او می توانست در دوره نقاهتش در بیمارستان به این شکست بزرگ بیندیشد. می توانست زانوی غم بغل بگیرد و به سوگ آینده درخشانی بنشیند که قبل از آغاز به اتمام رسیده بود.

اما تری تصمیم به دویدن گرفت. دویدن از یک سر کانادا تا سر دیگرش. هدف او جمع آوری یکصد هزار دلار برای موسسه پژوهشی سرطان جوانان بود.

هنگامی که از بیمارستان خارج شد به یک پای مصنوعی مجهز بود. پدر و مادرش مخالف تصمیم او بودند. روز بعد تری به انجمن سرطان کانادا مراجعه کرد. اما آنها نیز استقبالی از برنامه او نکردند.

فردای آن روز تری «مارتن امید تری فاکس» را شروع کرد. او در منطقه «نیوفاندلند» چوب زیر بغلش را به داخل اقیانوس پرتاب کرد و مارتن نفس گیر خود را از همان جا آغاز کرد.

از آنجایی که تری انگلیسی زبان بود در ابتدا توجه رسانه های گروهی را به خود جلب نکرد. پس از 327 روز, او وارد بخش انگلیسی زبان کانادا شد. تا آن زمان او بیش از 18000 کیلومتر دویده بود. پای مصنوعی او جراحتی عمیق در بدن او ایجاد کرده بود و او درحالی به دویدن ادامه می داد که خون از پایش سرازیر بود و تازه اینجا بود که ماجرای دو مارتن تری فاکس, سر از صفحه اول روزنامه ها در آورد! او با نخست وزیر دیدار داشت و قهرمانان مشهور هاکی, تری را روی دست خود حمل می کردند و پول فراوانی برایش جمع آوری کردند.

تری فاکس مراتن خود را تا شهر «تاندربی» ادامه داد و در آنجا بود که با مشکلات شدید تنفسی روبرو شد و به دستور پزشک از ادامه راه بازماند. تری به پزشکش گفت : «مثل اینکه نمیدانید من کیستم؟ من باید راهم را ادامه دهم. ابتدا والدینم به من گفتند که از عهده این کار بر نمی آیم. انجمن سرطان به من جواب منفی داد. و من تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم. مقامات دولتی با من مخالفت کردند, چون ترافیک بزرگراه ها را مختل کرده بودم و من ادامه دادم. آقای نخست وزیر ابتدا از حمایت من خودداری کرد ولی بالاخره با پشتیبانی او یک میلیون دلار جمع آوری کردم. حالا تصمیم دارم پس از بیرون رفتن از مطب شما برای هر فرد کانادایی یک دلار جمع آوری کنم یعنی 24/1 میلیون دلار.»

قهرمان ملی کانادا بالاخره با بی میلی تسلیم اصرار پزشکان خود شد و در بیمارستان بستری شد. او پس از مدت کوتاهی اب زندگی وداع کرد. اما سرانجام کانادایی ها 24/1 میلیون دلار بریا موسسه او پول جمع آوری کردند.

برای ما داستان تری فااکس, نمونه اعلایی برای عرضه کردن به کسانی است که خود را دارای مشکلاتی می پندارند, به کسانی که معتقدند به خاطر وجود مشکلات قادر به برنده بودن نیستند. تری فاکس به ما نشان داد که حتی در مایوسانه ترین موقعیتها هم میتوان فرصتی برای برنده شدن یافت.

ممکن بود دیگران , در شرایط جسمانی تری فاکس دست ار هر تحرکی بردارند, اما او نشان داد که صرف بیمار بودن به معنای پایان انسان بودن نیست.

تری فاکس به بهانه متوسل نشد. او نگفت : » من بسیار ضعیف و درمانده ام. من مشکل بسیار بزرگی دارم.» او سدها را شکست و به خود جرات انجام کاری داد که تنها آن را «خارق العاده» نامید.

برگرفته از کتاب «مشکلات را شکلات کنید» نوشته ی «مسعود لعلی»

پی نوشت: بنیاد تری فاکس هم اکنون هم در حال فعالیت است و نام این قهرمان را زند نگاه می دارد.

www.terryfoxrun.org

این نوشته در عمومی ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

8 پاسخ برای خم میشوم ولی خرد نمی شوم

  1. آزاد کرمانشاهی :گفت

    تو اول برو یادبگیر که آزاد چطور نمشته میشود وآزاده چطور نوشته میشهودکه بتوانی بخوانی!!؟؟وقتی آنان که مدعی هستند نتوانند مخالف نظرشان را بشنوند؟از تو نوعی دیگر چه توقعی میشود داشت!؟هرچه میگویند بقدر فهم تو تست یقیا محمد!!؟؟مثل تو درایران زیادبوده وهست که ملاها حاکمند واحمدینژاد هم رئیس جمهوراست امثال تو راحت پذیرای هرسخنی هستید هیچ نظریه ای را به چالش نمیکشید هرکه هرچه بگوید میپزیرید!؟امثال تو بودند که انقلاب کردن وهرمغلطه ای راپذیرفتند و تو وامثال تونیز آنچنان هستید.خوشحالم که شخصی مثل تو نظریه آقا سجاد را قبول دارد ومنهم دیگر مطمعن شدم که خارج از عقل نگفتم؟درثانی بتو چه ربطی دارد این موضوع بین من وآقا سجاداست من راجب نظریه ایشان مخالفت خودم را اعلام کردم؟ وخوشحالم که ایشان وطرفدارانشان لاعقل دشنام خواهرومادربه من ندادند!؟چون مخالفت با نطریه استادشان کردم!! من برای خانمها احترام زیادی قاعلم پس اصلا فرقی بین خانها وآقایان قاعل نیستم پس اصلا مهم نیست که منرا خانم میدانند در ضمن باید با آگاهی که از دبی داری کس و کارت آنجا معشغول به همان کاری باشند که از آن کاملا اطلاع داری آرزوی موفقیت در کارتان دارم محمد چون ازنوع کلامت شک ندارم که این شغل کل خانوادهات است دردبی است خودت هم برای بکشی حرف نداری چون کلامت این را میگوید.میتوانی سایتی باز کنی برای تبلیغ کس وکارت؟آقاسجاد ازشما برای گفتارزشتم پوزش میخواهم اما خواستم این مزدخور بداند که اگرکرمانشاه بودم همین امشب عروسیش بود!؟ولی واقعااز شما پوزش میخواهم آقاسجاد

    سجاد:دوست عزیزم از شما بیش از این انتظار بود. این آقا محمد هم که بیچاره حرفی نزد جز حقیقت ولی در مسیری دیگر. آیا می توان به سادگی حرف های محمد را رد کرد؟ من نمی توانم رد کنم. در این شهر چیزهایی دیده و شنیده ام که نگو هستند. ما دل می سوزانیم برای حق چه در اینجا پایمال شود چه در هر جای دیگر جهان

  2. key1one :گفت

    ممنون جالب بود

  3. محمد :گفت

    بابا اين آزاده كرمانشاهي خيلي آتيشش تنده
    اصلا رفته تو حس، خودشم نمي دونه كه براي چي داره اينقدر داغ ميكنه
    همون دخترايي كه به دبي و هر جاي ديگه ايي صادر مي شوند ، اگر به كرمانشاه هم صادر مي شدند همان بلايي سرشان مي آمد كه در دبي .
    فرهنگ بايد درست شود كه اين هم فعلا سخته .

    سجاد:دوست عزیز به حال بدبختی باید دل سوزاند در هر کجای این دنیا که می خواهد باشد باشد.

  4. آزاد کرمانشاهی :گفت

    متاسفانه شما خیلی زود وندانسته قضاوت کردید من برعکس آن چیزی که شما ازمن پنداشتید موفق هستم من برعکس شما وامثال شما خوشبختی را انحصاری نمیدانم من جز کسانی نیستم که تنها خودرادرنظرمیگیرند من همیشه جلوترازخودم به دیگران اندشیده ام برای شما تنها خودتان مهمید چرا که گمان کردید من یک آدم شکست خورده هستم شما نباید گمان کنید همه مثل شما ودوستانتان میاندشند واگرکسی اعتراضی دارد به حال وروز خودش است واقعا ماتاسفم.من ازبینوایی نیم روی زرد، غم بینوایان رخم زرد کرد،نخواهدکه بیند خردمند ریش،نه برعضو مردم نه برعضو خویش،چو بینم که درویش مسکین نخورد،به کام اندر لقمه زهر است ودرد؟امیدوارم که لاعقل درآینده به داوری نشنید؟وزود جوگیر نشوید شما باید بهترازاین خودتان را کنترل کنید وتهمت نزنید شماکه مدعی هستید مدعی آزادی بیان نه اینکه هرکس خلاف نظرشما گفت اورا بهانه گیر بدانید شما آنقدر مست غرورید که سحریادتان نیست؟شما هرگز نمیتوانید با گفتهای غیر منطقی خود به من وامثال من چیزی را ثابت کنید.شمارا درآینده دیدن عالمی دارد آقای قهرمان شما در یک گفتگو کوچک نتوانستید قواعدرا به سرانجام برسانید ودر نوشته هایت تنها فحش نثار من نکردید همه تهمت وافترای زدید من با اشخاصی مثل شما بارها برخورد داشتم وهمانطور که قبلا گفتم ؟تلخم بکام مردم وجای شگفت نیست زیرا که من حقیقت گویای هستیم ؟شمااولین نیستید مسلما آخرین نیز نیستید موفق باشی قهرمان بعدازاین

    سجاد: اول از همه از باید بگویم که من هیچگاه فکر نکردم که شما شخصی نا موفق هستید. هرگز نگفتم نصیحتی و یا پیشنهاد خاصی برای شما نداشتم. شما جز کسانی هستید که من همیشه از بحث کردن با آنها لذت برده ام از خواندن همین نوشته هم بسیار لذت بردم. من هرگز چیزی را به خودم نسبت ندادم من فقط با حرف هاییم سعی در امید دادم به خودم و خوانندگان وبلاگ هستم. شما فقط کسی بودید که من با او به بحث می نشستم ولی دلیل نوشتن من نبودید. من از شنیدن اینکه شما فرد خوشبخت و شادی هستید بسیار خوشحالم. ولی اعتقاد من این است افراد شاد جامعه ی شاد را می سازند و تمرکز بر شاد کردن فرد فرد جامعه می کنم نه اینکه سعی کنم تا به آنها امیدهایی انقلابی بدهم و یا سعی کنم جامعه را تغییر دهم به نظر من هر یک فردی که خود را بالا ببرد چند فرد دیگر را بالا خواهد برد. و این جامعه بالا خواهد رفت.
    امیدوارم که این سوئه تفاهم بر طرف شود دوست ندارم خواننده ی خوبی مثل شما را در وبلاگم از دست بدم

  5. ایلیا :گفت

    خدایش خیر دهاد !

  6. آزاد کرمانشاهی :گفت

    شما درتمام داستانهایی که نوشتید از کسانی نام میبرید که برای انجام مطلبی که راجبشان گفته اند همان قاعده ای را که من در گفته های قبلیم گفتم که البته مطلق به یکی از ایدلوژیهاست را تائید میکند این قهرمان ملی کاندا بوده پس این جناب قهرمان بوده ایشان ذاتا آن پنجاه درصد را دارا بوده وشرایط دیگرراهم دارا بوده که قهرمان شده بعد از برادران محبی اگربه این ساده گی که شما همه چیز را باهمان فورمول قدیمی که خواستن توانستن است چرا دیگر کسی د رشهرما نشدمحبی چرا دیگر یک انسان نابینا و کاملا فقیرنشد شامی کرمانشاهی وچرامادیگرمعینی کرمانشاهی نداریم وهزاران چرای دیگر؟؟درجواب نطریه ی قبلی من شماازدلگیربودن من گفته بودید آری من دلگیرم باید دلگیرباشم مگرمیشود در دنیای امروز دلگیرنبود؟من درکشوری رشدکردم متاسفانه که در چندروز در مرداد شست وهفت 5000نفر بی گناه بدارآویخته شدند بجرم عقیده ، دختران هموطن من دردبی بفرش میروند دختران نه زنان!؟کمی به عراق وافغانستان وسودان ویمن ووووو؟اگه عادی باشم غیرعادیم عادی ما غیرعادی بودن است!؟من قهرمان فاتح غمهای هستیم،روزآفرین رزم توانسای هستیم،ای آسمان مکوش بخاموشیم که من،فریاد اعتراضم وغوغای هستیم،تلخم به کام مردم وجای شگفت نیست،زیرا که حقیقت گویای هستیم!؟موفق باشید

    سجاد: دوست عزیزم. شما باید داستان تری فاکس را به دقت مطالعه می کردید. تری فاکس وقتی شروع کرد هیچکس اورا نمی شناخت. پدر و مادرش و تمامی اطرافیانش از او مایوس بودند ولی او تصمیم گرفت و از خود یک قهرمان ملی ساخت. او یک قهرمان به دنیا نیامده بود. او هم مثل تمامی مردم کانادا عادی بود ولی او اراده داشت. او تصمیم گرفت و خود را قهرمان ساخت.
    تمامی مطالب که شما فرمودید درست. ولی ما نمی توانیم زندگی خود را به افسوس خوردن بگذرانیم. من نمی گویم که این چیزها را نمی دادنم نمی گویم که به اختلاف های طبقاتی و تمامی امتیازیاتی که گروهی دارند و ما نداریم اعتقادی ندارم.
    من فقط این را می دانم که اگر چیزی را بخواهم آن را به دست خواهم آورد حتی اگر مجبور باشم جهان یا ایران و یا حتی خودم را تغییر دهم.
    من قهرمان به دنیا نیامده ام ولی قهرمان خواهم مرد. من بی نام نشان به دنیا آمدم ولی تاریخ مرا خواهد شناخت. من یعنی امید.
    اگر این مجادله ی من و شما تا ابد هم طول بکشد باز هم تمام سعیم را خواهم کرد به شما ثابت کنم. تنها شمایید که مهم هستید نه هیچ امتیازی و یا ثروت و قدرت دیگری. شما تمام هستی خود هستید و امید و اراده ی شما تمام شماست.

  7. الی :گفت

    سلااااااااااااااااام
    من به رسم فقیر فقرا اول نظر میدم بعدا میخونم.پس الان خبر ندارم چی نوشتی.!
    در کل خواستیم سلامی کرده باشیم و عرض ارادتی.
    خوش باشید.

  8. Reza. R :گفت

    ایول.
    داستان قهرمانانی که گمنام موندن، یا حتی به بهترین درجه رسیدن از سر همت و تلاش همیشه جالب و دوست داشتنیه.
    خیلی خوب بود، ممنون

پاسخی بگذارید

